Jak sztuczna inteligencja może zwiększyć efektywność w firmie?
Wiele firm jeszcze dosyć sceptycznie podchodzi do sztucznej inteligencji. To błąd, bo już dzisiaj ta technologia ma ogromny potencjał w zakresie poprawy efektywności działania całej organizacji. Zobacz, jakie procesy w firmie może usprawnić AI.
AI – rewolucja w biznesie
Od momentu pojawienia się aplikacji ChatGPT, wykorzystującej sztuczną inteligencję, ta technologia stała się głównym tematem w biznesie. Pesymiści od początku deprecjonowali jej potencjał, a optymiści przeceniali. Nawet jeśli jedni i drudzy mieli nieco racji, to dzisiaj trudno jest przejść obojętnie obok technologii, która za moment zrewolucjonizuje całą światową gospodarkę. I choć obecnie mało kto podważa możliwości AI, to z jej zalet korzystają na razie głównie światowe koncerny, które za jej pomocą usprawniły swoje procesy, strategie, kulturę i obsługę Klienta. Dzięki temu stały się liderami w swoich branżach. Stosując skuteczniejsze modele biznesowe i podejmując trafniejsze decyzje inwestycyjne, zyskały przewagę konkurencyjną na rynku. Wydaje się, że przyszedł czas, aby sztuczną inteligencją szerzej zainteresowały się mniejsze firmy, tym bardziej że na rynku są już dostępne systemy informatyczne do zarządzania klasy ERP, które wykorzystują tę technologię w szerokim zakresie.
Comarch ERP 5.0
Sztuczna inteligencja dostępna jest w systemach Comarch ERP 5.0. Dzięki wykorzystaniu tej technologii firmy mogą wznieść się na wyższy poziom zarządzania firmą. AI pomaga usprawnić i zautomatyzować wiele kluczowych procesów, decydujących ostatecznie o efektywności całej organizacji. Sztuczna inteligencja potrafi szybko i sprawnie przeanalizować duże partie danych, co istotne jest nie tylko w księgowości, ale także przy zarządzaniu zakupami czy magazynem. Jest ona także nieocenionym narzędziem w logistyce i sprzedaży. Warto także wspomnieć, że narzędzia wsparcia użytkowników w zakresie obsługi tych systemów także bazują na sztucznej inteligencji, na przykład Comarch ChatERP – inteligentny asystent użytkownika, z którym można komunikować się naturalnym językiem. Można się go w każdej chwili poradzić, zapytać, jak rozwiązać jakiś problem związany z obsługą systemu. To także sprawia, że same te systemy, stały się bardziej przystępne i przyjazne użytkownikom. ChatERP jest ściśle zintegrowany z systemami ERP, dlatego jest także w stanie udzielić informacji na temat danych w nich zgromadzonych.
AI w księgowości
Sztuczna inteligencja w księgowości pozwala nie tylko zautomatyzować wiele procesów, ale także usprawnić wykonywanie powtarzalnych operacji takich jak m.in.: przenoszenie e-faktur z Krajowego Systemu e-Faktur do rejestrów VAT lub do handlu na listę faktur zakupu, księgowanie dokumentów do KPiR, weryfikację kontrahentów w wykazie podatników VAT oraz pobieranie ich danych z GUS, a także internetową wymianę dokumentów z biurem lub oddziałem. Można zautomatyzować windykację (windykacja należności w oparciu o samoczynnie realizujące się i definiowalne schematy windykacji), usprawnić komunikację zewnętrzną oraz zautomatyzować przekazywanie przelewów bezpośrednio do systemu bankowego.
AI pomaga także usprawnić wiele czynności o charakterze technicznym, tak jak dzięki aplikacji Comarch OCR można szybko wprowadzić do rejestru w VAT każdą papierową fakturę – wystarczy skaner lub aparat fotograficzny i Internet. Program pozwala także usprawnić proces wprowadzania towarów na magazyn poprzez automatyczne tworzenie dokumentów „Faktury zakupu” lub „Przyjęcia zewnętrznego” (PZ). Odbywa się to za pomocą rozpoznawania optycznego danych globalnych i pozycji z dokumentów źródłowych „Faktura sprzedaży” lub „Wydanie zewnętrzne” (WZ). Pomocna jest także opcja wysyłki faktur sprzedaży pocztą e-mail, które zostały dodane w programie oraz nie zostały wcześniej wysłane.
Zarządzanie produkcją i zakupami
Nie mniejsze niż w księgowości korzyści w zakresie usprawnienia procesów, AI oferuje w zakresie zarządzania produkcją i zakupami. Systemy Comarch ERP XL i Comarch Enterprise pozwalają na zautomatyzowanie nie tylko procesu planowania i harmonogramowania, ale także wielu czynności stricte produkcyjnych. Comarch IoT pozwala usprawnić proces technologiczny, oferuje większe możliwości, np. rejestracji awarii i automatycznego prze planowania produkcji po zarejestrowaniu przestoju maszyny czy zaplanowaniu zlecenia naprawy po przekroczeniu norm parametrów maszyny, częstotliwości drgań lub temperatury.
W aspekcie wydajności produkcji kluczową rolę odgrywa zarządzanie zakupami. Sztuczna inteligencja pozwala zoptymalizować ten proces, czyli nie dopuścić zarówno do nadmiarowych zakupów, jak i niedoborów, które skutkowałyby przestojami linii produkcyjnej. Algorytmy pozwalają usprawnić proces planowania strategii zaopatrzenia, biorą pod uwagę zarówno długo-, jak i krótkofalowe planowanie sprzedaży i produkcji. Funkcja just-in-time automatyzuje krótkoterminowe zakupy. Program umożliwia automatyzację procesu zbierania ofert, porównywania ich i składania lub modyfikacji zamówień, a także rozliczenia umów retrospektywnych. Dzięki automatyzacji procesu zakupowego można zwiększyć jego efektywność, wyeliminować błędy i zaoszczędzić zarówno czas, jak i środki.
Logistyka i zarządzanie magazynem
Dla podniesienia efektywność produkcji czy sprzedaży, ważne jest także zarządzanie magazynem i logistyką. Comarch WMS to aplikacja oparta na sztucznej inteligencji, wspierająca kierowników i magazynierów. Oferuje ona możliwość prognozowania popytu na podstawie historycznych transakcji, a także pozwala zamówić z wyprzedzeniem optymalną ilość surowców oraz komponentów. Dzięki sztucznej inteligencji firmy mogą utrzymywać optymalny stan zapasów, co pozwala racjonalniej gospodarować środkami. Jest to możliwe dzięki opcji śledzenia zapasów w czasie rzeczywistym, automatyzacji zamówień i zarządzania partiami towarowymi.
Podsumowanie
W dobie globalizacji o wynikach firmy coraz częściej decyduje efektywność działania. Inwestycja w nowoczesne systemy ERP wspomagane AI, może neutralizować takie zagrożenia, jak coraz wyższe ceny energii czy rosnąca konkurencyjności. W wielu przypadkach nie trzeba szukać tańszych komponentów, czy przenosić produkcji do dalekich krajów, wystarczy zainwestować w rozwiązania bazujące na nowoczesnych technologiach, które pozwolą na redukcję niektórych kosztów, zautomatyzowanie i zoptymalizowanie wielu procesów, a tym samym zwiększenie efektywności funkcjonowania całej organizacji.
—
Artykuł sponsorowany